מסיכות פורים ומשמעותן/ רשת דרכא


פיתוח המערך:  מאיר אביטן בסיוע AI 

קישור להורדת דף מקורות: מקורות יהודיים על מסיכות וזהות.docx

קישור להורדת דף מסיכות : מסיכות.docx

קישור לאתר לדפי מסיכות:: https://www.yo-yoo.co.il/coloring/mask.php

 


מערך שיעור – מסיכות פורים ומשמעותן

קהל יעד: תלמידי חטיבת הביניים

משך השיעור: 45 דקות

מטרת השיעור:

  • להבין את המשמעות ההיסטורית, הרוחנית והחינוכית של מסיכות בחג הפורים.

  • לבחון כיצד מסיכות מייצגות זהות פנימית וחיצונית.

  • לעורר דיון על מושגי אותנטיות, זהות והתחפשות בחיי היומיום.


מהלך השיעור

1. פתיחה – שאלה מעוררת מחשבה (10 דקות)

שאלה לכיתה:

  • מדוע לדעתכם אנשים מתחפשים בפורים? האם זה רק מסורת או שיש לזה משמעות עמוקה יותר?

  • האם יצא לכם להרגיש שאתם עוטים "מסכה" גם בלי להתחפש? מתי?

דיון קצר: התלמידים יספרו על התחפושות שלהם וינסו לחפש משמעויות נוספות מאחורי הבחירה בהן.



2. מקורות יהודיים על מסיכות וזהות (15 דקות)

                   מסמך להורדה - דף מקורות:  

                    מקורות יהודיים על מסיכות וזהות.docx

מקורות יהודיים על מסיכות וזהות

א: מקור הפועל התחפש 

בתנך מופיע: "וַיִּתְחַפֵּשׂ שָׁאוּל וַיִּלְבַּשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים" (שמואל א כח, ח). מקובל לקשור את המילה תחפושת למילה חיפוש שכן כאשר אדם משנה את חזותו ולא מזהים אותו, מחפשים אותו.
 
כתוב בספר מלכים על הנביא שרצה לדבר עם המלך וביקש להיראות פצוע ועם מסיכת אפר:: "וַיִּתְחַפֵּשׂ בָּאֲפֵר עַל עֵינָיו" (מלכים א כ, לח).

בשלב מאוחר יותר היו המסכות דרך להציץ אל העולם בלי שיזהו אותך – מלכים עטו מסכות וטיילו בשווקים כדי לראות את העם, אנשים התחפשו כדי להגיע למקומות אליהם לא יכלו לבוא במעמדם האמתי.

ב: מגילת אסתר –  אסתר מסתירה את זהותה בתחילת הסיפור

"אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ" (אסתר ב', י')

שאלה לדיון: למה אסתר מסתירה את זהותה? האם זה היה לטובתה או לרעתה?

ג: מגילת אסתר : על הקשר בין מרדכי לאסתר כתוב במגילת אסתר:

"וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת".

בשלב הבא מרדכי מסר את אסתר לאחשוורוש, להיות לו לאישה או לפילגש, והנס הוא שהיא בדרכה הצילה את העם היהודי מהשמדה.

שאלה לדיון: מה לדעתך משמעות השם אסתר?

 יש אומרים שבעצם מדובר בשם אשתהאר, שם נוסף לכוכב נוגה וגם לעשתר, היא עשתורת, אלת הפריון הקדומה.

ד: חז"ל על התחפשות ומשמעותה:

נכנס יין יצא סוד" – איך פורים משחרר אותנו לחשוף צדדים חבויים?

רמב"ם על שמחת פורים – השמחה צריכה להיות אמיתית, לא רק חיצונית.




3. פעילות יצירתית – מי אני מאחורי המסכה? (15 דקות)

📜 משימה: כל תלמיד מקבל דף עם ציור של מסכה ריקה.

  • בחלק החיצוני: לכתוב איך הם נראים כלפי חוץ (כמו שאחרים רואים אותם).

  • בחלק הפנימי: לכתוב איך הם מרגישים באמת בפנים.

  • בסוף, תלמידים יוכלו לשתף (רק אם ירצו) תובנות ממה שכתבו.



4. סיכום ושאלות לסיום (5 דקות)

  • מה למדתם על משמעות התחפושות בפורים?

  • האם יש מצבים שבהם נכון להסתיר את הזהות שלנו כמו אסתר?

  • מה עדיף – להיות "אני האמיתי" או לעטות מסיכה חברתית?

📌 תובנה מסכמת: התחפושת בפורים היא לא רק משחק, אלא דרך לחשוב מחדש על הזהות שלנו, איך אנחנו מציגים את עצמנו ומה מסתתר מאחורי ה"מסכות" היומיומיות שלנו.


עזרים נדרשים:

✅ דפי ציור עם מסכה ריקה
✅ טושים/עפרונות צבעוניים
✅ דפי מקורות (אם רוצים לתת בכתב)

אפשרות נוספת: במקום ציור מסכה, ניתן לתת לתלמידים לכתוב "מכתב סודי" לעצמם – בו הם מתארים איך הם מרגישים מול הסביבה.