פיתוח המערך:מאיר אביטן -רשת דרכא
להורדת המצגת: מצגת קלפי חנוכה
ניתן להפעיל את המצגת במסך הכיתתי או להעביר את המצגת למכשירי הניידים של התלמידים
פתח דבר
הרב הירש כותב כך ב"מעגלי השנה": תקופת החנוכה-מקיפה את כל שנות הילדות וההתבגרות... האדם הנתון אז בשלב ההתפתחות והתעוררות, מקבל את כל ההכשרה וההדרכה לעיצוב דרך חייו, הן בבגרותו והן בזקנתו... ואף על פי כן, מופיעה המילה חנוכה בכל שנה בלוח השנה שלנו, והלוח תובע במלוא כובד הראש שחנוכה תהא חנוכה אמיתית, התחדשות ורעננות, התחלה חדשה לחיי ההיכל והבית, מדי שנה בשנה. (רש"ר הירש / מעגלי השנה / חלק א, עמוד רא).
בשעה זו בה מנצנצים אורות חג החנוכה, אנו יכולים לנצל את הפעילות בזום למפגש חברתי והיכרות עמוקה עם התלמידים, באמצעות מצגת קלפי חנוכה. הקלפים הכוללים שאלות המזמנות שיח סביב ערכים חשובים והיבטים אישיים של התלמידים לגבי ערכים ונושאים הקשורים מערכים של נס/ גבורה/ האור/ פרסום.
הפעלת ערכת הקלפים "אתם מדליקים" בזום
פתיחה-מליאה:10 דקות
פתיחה קצרה על מהות החנוכה, רקע קצר על החג ניתן למצוא סרטונים מתאימים במרשתת. אך חשוב לתת דגש על ארבעה ערכים המופיעים באמצעות אותיות הסביבון : נס, גבורה, האור, פרסום.
התלמידים יעסקו בערכים אלו באמצעות השאלות שבקלפים.
נס – על משמעות הנס מול עבודה ומאמץ; חג החנוכה מזמין אותנו להאמין שגם הבלתי אפשרי עשוי להתרחש; הוא מעודד אותנו לפעול, גם אם הסיכויים קלושים.
גבורה – המכבים המעטים העזו לצאת כנגד האימפריה היוונית האדירה. גבורתם התבטאה לא רק באופן פיזי, אלא גם באופן רוחני ותרבותי. ומשם להבין מה היא גבורה?
האור – מזמין אותנו להתבונן באור נרות החנוכה, שאסור לעשות בהם שימוש אלא רק להסתכל עליהם; האור הקטן גובר על החושך ונראה למרחקים. האור מצוי בכל אחד מאיתנו.
פרסום – "פרסומי ניסא" כלשון חכמים – חג החנוכה מזמין אותנו לפרסם את הנס, את הטוב הבלתי צפוי שיש בתוכנו. יש לדעת כיצד מפרסמים את הנס, מתי עדיף לא לפרסם ועוד.
המשחק-הפעלת המצגת
תלמיד ראשון שנבחר ע"י המנחה או תלמיד ראשון מסובב את הסביבון הווירטואלי,
ניתן להפעיל את הסביבון מתוך המצגת או מתוך הקישור לסביבון
לאור המילה שיצאה נס / גבורה / האור/ פרסום
סיכום וחיבור התובנות שעלו מן הערכים והשאלות שהופיעו בקלפים.
מתקדמים לדף בחירת הקלף לפי הנושא שעלה בסביבון, על התלמיד לבחור את אחד המספרים. לחיצה על אחד המספרים תציג הקלף הנבחר.
בשקופית הכרטיסיות יש לפעול כך:
לאחר מכן התלמיד יבחר תלמיד אחר להמשך לחיצה על הסביבון-לחיצה על תפריט ראשי.
1. התלמיד יקריא את הטקסט בצד ימין של המצגת בו מופיע ציטוט קצר מארון הספרים היהודי-ישראלי ומידע קצר על הדמות המתוארת.
2. בצד שמאל של המצגת נמצא מסר העולה מן הטקסט, כשמתחתיו מופיעות שתי שאלות לבחירה, התלמיד אחת מן השאלות המופיעות בכרטיס וישתף את כלל התלמידים בתשובתו ואף אם יש אפשרות להוסיף אירוע או סיפור מחייו הקשור לשאלה.
יש לשאוף שלפחות לכל תלמיד תהיה אפשרות להביע את עצמו באמצעות הקלפים, גם אם זה יתרחש במהלך מספר שיעורים.
ניתן לחלק את הכתה לחדרים ולאפשר לכל קבוצה לפעול באופן פרטי במצגת.
אסיף : 5 דקות
הערות:
ניתן להקריא כל יום אחד מן הקלפים בסדרה כל קלף יכול לשמש כפתיח פעילות קצרה בכל בוקר עד חנוכה
במקרים בהם נתקלים בבעיית הפעלת הסביבון ניתן לאפשר לכל תלמיד לבחור את הנושא ומספר קלף.